Tips om je weerstand te boosten!

Het corona-virus is een hot topic. Iedereen spreekt over de hygiëne regels, maar wat kun je daarnaast nog meer zelf doen om het risico te verminderen op infectie? Verbeter je weerstand!! Ik vertel je graag hoe met de volgende tips.

Zorg voor voldoende frisse lucht.

In deze periode zitten we veel vaker in afgesloten ruimten bij elkaar. Denk maar eens aan scholen en kantoren. Hier wordt, vanwege de kou, nu veel minder geventileerd dan in de zomer. Wanneer mensen dicht op elkaar zitten, in een slecht geventileerde ruimte, is de kans dat virussen worden overgedragen veel groter. Ventileer dus voldoende en maak een lekkere lange wandeling. Kleed je daarbij warm aan want als je het koud hebt is je lichaam vatbaarder voor virussen omdat slijmvliezen en bloedvaten zich vernauwen. Van de kou zelf wordt je niet ziek of verkouden!! Virussen (dus ook neusverkoudheid) worden je aangeproesd door anderen.

Acupunctuur verhoogt je hoeveelheid witte bloedlichaampjes

Meerdere onderzoeken hebben aangetoond, dat de hoeveelheid witte bloedcellen toeneemt door een acupunctuur behandeling. En dat zijn je verdedigers die virussen en bacteriën bestrijden. Acupunctuur werkt ook nog eens ontstekingsremmend en verhoogt de bloedcirculatie: dit zijn weer factoren die gunstig zijn voor je immuunsysteem.

Verminder stress

Dit is geen nieuws; stress heeft een negatieve impact op je weerstand. Het stresshormoon cortisol is een hormoon dat aangemaakt wordt als je in de vlucht of vecht modus komt. Andere lichaamsfuncties worden bij ‘acuut gevaar’ op een laag pitje gezet, waaronder je immuunsysteem. Hoe verminder jij je stress level? Lees je graag een boek, wandel je graag of luister je naar muziek? Doe wat voor jou werkt en doe het elke dag, al is het maar even.

Voldoende slaap en rust

We staan allemaal te lang in de aan-modus. Logisch; je werk, gezin, familie hobby’s en vrienden vragen veel energie. Toch is het belangrijk om balans te vinden hierin en ook af en toe even letterlijk ‘uit’ te gaan en tegenover alle ‘yang’ ook voldoende ‘yin’ te zetten. Je lichaam heeft voldoende rust nodig om je afweersysteem alert te houden. Dus kruip eens wat vroeger onder de wol en wees lief voor jezelf.  Een uitgerust lichaam kan meer aan!

Eet en drink warm

Ik benadruk dit ook regelmatig in de praktijk voor mensen die gewicht willen verliezen. Ondersteun je spijsvertering door warm te eten en te drinken. Je lichaam heeft minder energie nodig om voedingsstoffen te verwarmen als jij het al warm aanbiedt. Op deze manier hebben je maag en darmen minder energie nodig voor het verteringsproces en kun je voedingsstoffen beter opnemen. Zo werk je van binnenuit aan een goede weerstand. Dus maak een flinke pan soep dit weekend en eet in plaats van een salade vaker een roerbak gerecht.

Vitamine C

Vitamine C kent iedereen als dé weerstandsvitamine. Helaas maken wij deze niet zelf aan, dus is voeding hiervoor onze bron. Sinaasappels en citroenen zijn beroemd vanwege het hoge vitamine C gehalte, maar zijn niet persé de slimste keuze. Ik vertel je daar graag een andere keer meer over. Denk als bron voor vitamine C ook eens rode paprika. Deze zitten bomvol vitamine C. Of neem tijdelijk vitamine C als supplement. Denk daarbij aan een boost van 2 maal daags 1.000 mg Vitamine C voor 2 – 3 weken. Het beste -om de lever niet te zwaar te belasten qua zuur- is Ester C. Dit is een ontzuurde vitamine C.

Wil je een afspraak maken, meer tips of recepten voor bijvoorbeeld een heerlijke vitaminerijke paprikasoep? Stuur me dan een berichtje via onderstaande knop.

Maak een afspraak

 

2

Geef een reactie